Newcastle en Port Macquarie

22 maart 2016 - Newcastle, Australië

Volgens mij is het weer hoog tijd voor een nieuw reisverhaal, aangezien ik sinds Sydney alweer twee stadjes heb gezien en verlaten. Een week geleden heb ik mijn eerste reis met de Greyhound gemaakt, een busorganisatie die door heel Australië gaat en waarbij ik een pas met 10000km heb gekocht. Mijn eerste stop: Newcastle! In de Lonely Planet had ik twee dingen gevonden die ik er graag wilde doen, namelijk wandelen in Blackbutt Reserve en kanoën in het Hunter Wetlands Centre. De eerste dag ben ik gelijk aan de wandeling begonnen, en heb daar mijn eerste wallaby's, emu's en koala's gezien! Weliswaar niet in het wild (op één wallaby na!), want ze bevonden zich allemaal in de wildlife exhibit van het park. Desalniettemin erg leuk om te zien (:

De dag erna was ik eigenlijk van plan om te gaan kanoën, maar omdat ik toch pas op vrijdag de bus naar Port Macquarie kon pakken heb ik dat een dag uitgesteld en heb ik rustig langs het strand naar Nobby's Head en de vuurtoren gewandeld. Donderdags ben ik naar het Hunter Wetlands Centre gegaan om een kajak te huren (want kennelijk doen ze er niet aan eenpersoons kano's), en tot mijn geluk was ik er de enige dus had ik de creek helemaal voor mezelf! Na twee uurtjes rustig te hebben gepeddelt heb ik ook de rest van de wetlands (te voet) verkend, en heb ik voornamelijk veel vogels en vlinders gespot (:

Op vrijdag pakte ik de bus naar Port Macquarie, wat in eerste instantie een lichte teleurstelling was omdat ik eigenlijk naar Forster had gewild. Dit scheen een mooi plaatsje te zijn en vanaf daar kon ik ook naar Booti Booti National Park, maar vanwege pasen was alle accommodatie volgeboekt en ging dat dus niet door. Port Macquarie was echter ontzettend leuk, en ik zat in een heel gezellig hostel wat altijd veel goed maakt. Direct na aankomst heb ik me aangesloten bij een groepje dat naar het enige koala hospital ter wereld ging. Hier bevinden zich koala's die bijv. gewond zijn geraakt door een bosbrand, auto-ongeluk etc. of die ziek zijn (voornamelijk chlamydia, wat ongeveer 70% van alle koala's heeft). De volgende dag heb ik de coastal walk gelopen, wat ontzettend mooi was, en heb ik eindelijk een strandhanddoek en extra bikini aangeschaft (want uiteraard, Minke gaat op reis en neemt niet mee: een strandhanddoek... Beetje lastig als je wilt bakken in de zon). Daarmee kon ik dan ook mooi zondags op het stand gaan liggen! Mijn laatste dag in Port Macquarie heb ik nog een beetje rondgewandeld in het park, waar ik een hoop flying foxes (vleerhonden) heb gezien en levend opgegeten werd door de muggen.

Inmiddels ben ik in Coffs Harbour aangekomen, waar ik hoop wat medereizigers te kunnen strikken om met mij een auto te huren en de Waterfall Way te rijdem. Lukt dat miet, dan kan ik altijd nog op het strand liggen, een kano huren en genieten van de botanische tuinen en Muttonbird Island. Aankomende zaterdag reis ik door naar Byron Bay, waar ik Mirjam en Martijn weer ontmoet en waar ik van plan ben surflessen te gaan nemen!

1. Corry nota:
    29 maart 2016
    Haha,die Minke wil surflessen gaan nemen!Oude tijden keren terug, want Martin was destijds in Druten een van de eerste surfers. Groot manco was vaak, dat er te weinig wind was. Maar dit jaar. Met Pasen was het feest op het IJsselmeer i.v.m. De storm en kon er prima worden gesurfd. En verder Minke, wat zie je toch veel mooie natuur en allerlei bijzonderheden. En dat is nog maar een deel van je reis. Totdevolgende rapportage (!), veel plezier en mooi weer. Liefs
  2. Corry nota:
    3 april 2016
    Leuke foto's aan he t strand. Lekker relaxen. Ik dacht dat jij best lang was Minke, maar je vrienden overtreffen je bijna allemaal! Li efs