Alice Springs en Uluru

3 mei 2016 - Uluru-kata Tjuta National Park, Australië

1 mei was het zover: ik vloog eindelijk naar Alice Springs! Vanuit het vliegtuig kon ik al zien dat het mooi was, maar eenmaal op de grond was de Outback al helemaal bijzonder. Het was echt een gigantisch verschil met de Oostkust, waar alles begroeid en groen is: alles hier was droog en rood (ze noemen het niet voor niks The Red Centre). Ik had anderhalve dag in Alice door te brengen voordat ik naar Uluru zou gaan, dus ik heb een paar bezienswaardigheden, zoals Anzac Hill en de Botanische Tuinen, kunnen bezoeken, en verder heb ik gewoon een beetje rondgewandeld in het stadje (wat een beetje een 'redneck/hillbilly-feel' had)

Dinsdags werd ik al om half 6 's ochtends opgehaald voor de tour, want het was wel een aantal uur rijden naar Uluru. Onderweg zijn we langs de weg gestopt om hout voor het kampvuur te verzamelen, en eenmaal aangekomen hebben we ons eerste kamp opgezet en de rest van de groep van het vliegveld gehaald. Na de lunch reden we eindelijk naar Uluru en hadden we tijd om de Base Walk rond Uluru te lopen, wat ongeveer 8km is. Het mag dan in principe 'gewoon een hele grote rots' zijn maar wat was het fantastisch om te zien! Gelukkig had ik wel een vliegennet, petje, factor 50 zonnebrandcreme en een waterzak mee, want de zon brandde flink en er zijn ontzettend veel vliegen die allemaal in je oren, ogen, mond en neus proberen te kruipen opzoek naar vocht... Maar daar had ik zo gelukkig geen last van en dus kon ik heerlijk genieten van de wandeling en het uitzicht :) Er waren helaas wel een aantal heilige plekken die in Aboriginal Culture ontzettend belangrijk zijn, waar je geen foto's mocht maken, en uiteraard heb ik de rots ook niet beklommen aangezien dat ontzettend respectloos is naar de Aboriginals (het is tenslotte hun heilige rots). Ik vond het erg jammer dat nog steeds ongeveer een kwart van de toeristen de rots beklimt, zeker als je bedenkt dat het ook vrij gevaarlijk is.

Nadat we allemaal de Base Walk hadden gelopen zijn we naar een lookout point gereden, vanaf waar we met een glas champagne en wat toastjes de zonsondergang en Uluru konden bekijken; door de laagstaande zon kreeg Uluru een prachtige kleur. Daarna was het tijd om terug naar het kamp te gaan, waar we heerlijke burritos hebben gemaakt en naderhand thee hebben gedronken rond het kampvuur. We sliepen 's nachts in zogenaamde swags, een soort leren slaapzak met een matras, waar je met je gewone slaapzak in gaat liggen. Zo kun je heerlijk warm buiten slapen zonder tent, en dus perfect de heldere sterrenhemel bewonderen, want met zo weinig lichtvervuiling kan je zelfs de melkweg zien!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl