Coober Pedy

6 mei 2016 - Coober Pedy, Australië

Na nog een nacht in Alice Springs door te hebben gebracht ben ik op vrijdagochtend met de bus richting Adelaide vertrokken. Omdat dat zo'n 20u met de bus was had ik besloten om ongeveer halverwege een nacht in Coober Pedy door te brengen. Dit kleine Outbackstadje staat ook wel bekend als de Opal Capital van Australië, omdat er flink wat opaal te vinden is, dus het stadje stikt van de mijnen. Vanwege de extreme hitte in de zomer en de nachtelijke en winterse kou zijn veel huizen ondergronds, en ook het hostel waar ik verbleef had kamers 6,5m ondergronds. Ik verbleef hier in de Dungeon, wat een beetje eng aandeed aangezien het vrij donker was en het in principe niks meer was dan een soort grot gevuld met stapelbedden, maar de ervaring was in ieder geval uniek. Mijn bus naar Adelaide vertrok de volgende dag pas in de avond, dus ik had mooi een hele dag de tijd om het stadje te verkennen. Er was onder andere een klein museum over de geschiedenis van de opaalmijnen, de Aboriginal Culture van de omgeving en de manier waarop het landschap in miljoenen jaren is gevormd.

Rond het middaguur had ik ook de mogelijkheid om kangaroes te voeren bij Josephine's Gallery, waar de eigenaren gewonde kangaroes en joeys zonder moeder opvangen. Blijkbaar houden kangaroes erg van wasabi peas want dat was de snack die we ze mochten geven, we konden ze aaien en ze aten gewoon uit onze hand. De verzorgers gaven zelf de joey te eten met de fles, maar hij had er weinig zin in vanwege het weer. Het waaide namelijk flink en het was vrij koud, waardoor kangaroes een stuk actiever worden, dus deze kleine joey had meer behoefte om wild in het rond te springen!

Na het voeren van de kangaroes heb ik mezelf gevoerd en ben ik opweg gegaan naar de Old Timers Mine, waar je een van de oude mijnen in kunt. Met een veiligheidshelm (was wel nodig want het was er vrij laag en ik stootte vaak mijn hoofd) op heb ik de gangetjes verkend, en er was zelfs een display van een typisch ondergronds huis, evenals veel informatie over de kunst van opaal mijnen en verwerken tot sierraden. Om de tijd te doden heb ik verder een beetje rondgewandeld door het stadje, er waren een paar lookout points en er lag ergens zelfs nog het ruimteschip uit de film Pitch Black (dus die moet ik dan maar eens kijken). Na etenstijd was het tijd om met de bus door te gaan naar Adelaide, wat nog zo'n 12u rijden was... Dat was dus eventjes onprettig, aangezien ik niet kan slapen in bussen, maar in ieder geval kon ik daarna lekker in het hostel slapen!

1. Corry nota:
    2 juni 2016
    Als ik de piepkleine mensjes zie op de foto's, lieve Minke, krijg ik een klein beetje het idee van de grootsheidvan de omgeving. Het moet grote indruk op je maken of wen je aan "afmetingen" ? Aan de lengte van je haren te zien, ben je al heel lang onderweg en het eind is nog niet in zicht, nou ja...bijna niet. Ik kijk uit naar al je verhalen maar de prachtige foto's vertellen al heel oveel. Wij verheugen (?) ons elke dag op nieuwe plensbuien en in Brabant en Limburg echt wateroverlast, maar wel temperaturen van 20 - 22 graden. Jij hebt nu echt alle soorten temperatuur meegemaakt maar aan al die verschillen wen je niet gemakkelijk. Over een paar weekjes via he t warme Bali naar ons kikkerlandje, maar dan vindt je a ndere warmte; Niels, thuis, Baukje en Gio en Ayren, familie, vrienden etc. Dus Minke, laatste reisstukje en dan tot ziens. Liefs en groetjes
  2. Corry nota:
    6 juni 2016
    Ik ben benieuwd of je in Australie veel hoort over wateroverlast in Sydney? Hoogwater en springvloed volgens het journaal. Wai is het toch een gekke wereld : de een zucht over wateroverlast, de ander over droogte en watertekort! Elninjo had maar weg moeten blijven, hoewel de weerman waarscuwt, dat we moeten wennen aan meer- en heviger stortbuien. Gelukkug zit jij op veilig terrein en is het eind van je reis in zicht. Bali is waiting for you!!!!!!!!!!! Liefs