Blue Mountains en laatste dagen Sydney

21 maart 2016 - Sydney, Australië

Een aantal van de foto's hebben jullie al gezien, maar afgelopen dinsdag en woensdag heb ik dus, samen met Mirjam en Martijn, doorgebracht in de Blue Mountains. Deze liggen zo'n twee uur buiten het centrum van Sydney en staan onder andere bekend om prachtige wandelroutes en geweldige uitzichten. Op het moment van vertrek was het niet bepaald fantastisch weer (motregen en flink bewolkt), maar eigenlijk was dit ideaal voor de lange wandeling die we op het oog hadden: we zouden niet verbranden en het was heerlijk koel. Nadat we onze backpacks naar het hostel in Katoomba hadden gebracht zijn we naar het dorpje Wentworth Falls gegaan, waar de gelijknamige waterval in de buurt ligt en de National Pass kan worden gelopen. Vanaf de Conservation Hut buiten het dorpje zijn we begonnen aan onze uiteindelijk 5,5 uur durende wandeling, die ons langs Queen Victoria Lookout en Empress Fall door het bos naar Wentworth Falls bracht. In het begin van onze wandeling was het zo bewolkt dat we vanaf het lookout point tegen een witte muur aankeken, dat was ontzettend gaaf! Na een paar minuten trok de bewolking echter deels weg en hadden we uitzicht over de bergen (: De verdere wandeling langs allerlei watervalletjes richting uiteindelijk de spectaculaire Wentworth Falls was, met nog een restantje bewolking tussen de bomen, werkelijk adembenemend.

Ook de tweede dag was het niet ontzettend warm, hoewel de zon wel scheen en we geen regen hadden. Die dag hebben we ook weer zo'n 5,5 uur gewandeld, deze keer in de buurt van Katoomba en Leura, waar zich onder ander de Three Sisters en een hoop watervallen bevinden. De Three Sisters zijn een rotsformatie in de Jamisonvallei, die van groot belang is voor de Aboriginals, hoewel ik de precieze legende eromheen niet weet aangezien alleen de Aboriginals zelf dat soort verhalen mogen vertellen. Vanaf Echo Point, waar we begonnen aan onze wandeling, hadden we perfect uitzicht op de Three Sisters, en zodra we genoeg foto's hadden gemaakt zijn we richting Leura Cascades gelopen, waar ik op een van de rotsen een steenmannetje heb gebouwd (: Vervolgens zijn we onderlangs teruggelopen via de Federal Pass, maar uiteraard moesten we, om langs de Three Sisters weer bij Echo Point aan te komen, dat stuk ook weer omhoog. Dit hebben we gedaan door de Giant Stairway te beklimmen, die bijna 900 treden telt! Erg zwaar dus, maar het uitzicht onderweg en vanaf de Three Sisters maakte het zeker de moeite waard.

Diezelfde avond zijn we weer teruggegaan naar Sydney, waar ik nog in ieder geval de rest van de week wilde blijven. Het plan was eigenlijk om op donderdag naar het stand te gaan, maar het weer was nog steeds niet echt geweldig dus in plaats daarvan heb ik geshopt voor souvenirs om naar huis te sturen. Ook vrijdag regende het nog, dus ben ik maar op pad gegaan voor een Austalische simkaart en heb ik mijn pakketje samengesteld. Zaterdags was het eindelijk weer zonnig, dus ben ik samen met Martijn naar Bondi Beach gegaan om eventjes op het stand te liggen en van Bondi richting Coogee te wandelen via de Coastal Walk. Waar ik echter die dag het meest naar uitkeek was het vuurwerk, dat iedere zaterdagavond te zien is in Darling Harbour. Ik was dan ook ontzettend teleurgesteld dat het precies DIE zaterdag niet doorging vanwege Earth Hour ):

Zondag hoopte ik met de veerboot naar Manly te kunnen, wat erg mooi schijnt te zijn, maar het kwam wederom met bakken uit de lucht, dus heb ik alleen een ruwe planning gemaakt voor de komende twee weken langs de oostkust. Ook vandaag regent het weer veel te hard om iets buiten te doen, dus zit ik lekker op de bank in het hostel een nieuw reisverhaal te schrijven (: morgenochtend vertrek ik al vroeg naar Newcastle, wat zo'n 175km ten noorden van Sydney ligt: laten we hopen dat het weer daar iets beter is!

1. Corry nota:
    21 maart 2016
    Het regent dus ook in Australie, dus moet je de planning steeds aanpassen. Maar wat heb je weer veel mooie natuur en van allerlei bijzonderheden gezien! En na al dat klimmen, zal een dagje rust goed doen. De tijd vliegt voorbij, bijna 6 weken ben je onderweg. Ik wens je nog veel sight-seeing, wandelingen, stranduurtjes, kameraadschap etc.etc. Liefs
  2. Marita Nota:
    21 maart 2016
    erg jammer dat het weer niet erg mee zit op het moment. maar wie weet..... leuk dat we gisteren weer even met elkaar hebben kunnen praten, ook al was de verbinding niet zo heel erg goed. Als we weten dat het goed met je gaat is al meer dan voldoende.
  3. Noudnota:
    21 maart 2016
    Ha die minke ! hier weer een berichtje van die papie ! klinkt weer als om jaloers op te worden ! nog steeds plezier van je schoenen en spulletjes op die lange wandelingen ?
    van het weekend de verjaardagen van marita en rinee gevierd , zaterdagavond bij rinee een mannenavond met bbq en lekkere hapjes ! je krijgt de hartelijke groetjes van jolette , rinee en pipi !toen we met jou skypten waren we bij marita ,maar dat wist je wel ! dikke knuffel en kus van paps ! ooh ja bij lieven zijn er twee kleine lammetjes geboren, waarvan een de fles moet hebben 5 keer per dag .
  4. Hendrik Megens:
    21 maart 2016
    Hallo Minke ik heb genoten van je reisverslag,zo te zien geniet je van de reis in deze mooie omgeving.ook de foto's zijn bijzonder mooi,prachtige natuur. Je heb al veel km gelopen,een mooie trening voor de vierdaagse in Nijmegen. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.Minke vele groetjes en dikke knuffel van Opa.
  5. Hendrik-Jan:
    22 maart 2016
    Hoi Minke,
    ach die Aussies kunnen wel wat regen gebruiken ;) In elk geval kan het nog erger, een paar jaar geleden had je ongelooflijke hoosbuien en overstromingen waardoor hele delen van Australie onbereikbaar werden. En: na regen komt zonneschijn! Maar kan me voorstellen dat het een beetje onverwacht is, doet me denken toen ik vorig jaar met Twan naar Rome ging en het de eerste dag met bakken uit de hemel kwam… Denk je… jamaar… het is hier toch altijd mooi weer? De beste indicatie van te verwachten regen (in de natte tijd in elk geval) is hoe groen het is. Van regen zul je straks in de Outback dus geen last hebben!
  6. Rianne Nota:
    26 maart 2016
    Mooie foto's ondanks het niet zo mooie weer ❤️