Hoi An

22 februari 2016 - Hoi An, Vietnam

In Hoi An wilde ik het lekker rustigaan doen, en het stadje is daar echt perfect voor. In het centrum mogen alleen voetgangers en fietsers komen, dus word je niet steeds haast omvergereden door scooters. Natuurlijk is het daardoor ook een stuk rustiger en stiller zonder al het getoeter, wat ook erg fijn is. Op zaterdag rond een uur of 12 kwam ik in Hoi An aan vanuit Hue, en het hostel waar ik wilde verblijven was direct tegenover de bushalte en vlakbij het centrum, dus ik kon direct mijn backpack kwijt en de stad gaan verkennen. De rest van de middag heb ik alleen een beetje rondgestruind, langs alle winkeltjes en over de markten. Hoi An is werkelijk shoppers paradise, waar je ook kijkt zie je winkeltjes met kleding, schoenen en accessoires, en alle kleding kun je in een paar uur tot een dag precies op maat laten maken.

De tweede dag moest ik alweer vroeg op voor een fietstocht rond Hoi An, waarbij we langs de rijstvelden en groenteboerderijtjes reden om te zien hoe ze hier alles groeien. Bij een van de boerderijen werd stap voor stap uitgelegd hoe het land wordt bewerkt, waarna we het zelf konden uitproberen. Daarna fietsten we naar de coconut farm, waar we een lokale lunch kregen van rijstcrackers met papayasalade, varkensvleesspiesjes en gevulde vietnamese pannenkoekjes in rijstpapier. Omdat we al rond 1 uur terugwaren had ik daarna nog tijd om op het strand uit te rusten met een kokosnoot!

Voor de derde dag had ik een busrit naar My Son geboekt, waar ruines van tempels van de Champa's staan. Toen het werd ontdekt door de Fransen in de 19e eeuw was het nog in goede staat, maar helaas is het in de oorlog gebombardeerd door de Amerikanen omdat de Vietcong zich daar schuilhield. Desalniettemin is het erg mooi, en het is interessant om te zien dat de stenen van alle gebouwen niet overgroeid zijn met mos. Niemand weet hoe dat komt, omdat niet bekend is hoe de bakstenen werden gemaakt. Ook weet niemand wat er gebruikt werd om de stenen aan elkaar te maken, maar het is in ieder geval erg stevig.

Na My Son werden we met een boot over de rivier teruggebracht, waarna ik met 3 meiden van mijn dorm wat heb gegeten op een van de eilanden rond Hue, vanwaar we goed de zonsondergang konden bekijken. Morgen is helaas alweer de laatste dag, die ik rustig rondwandelend door de stad door zal brengen. In de avond reis ik door naar Nha Trang, waar ik 2 dagen op het strand kan gaan liggen!

1. Noudnota:
    22 februari 2016
    Goh wat vervelend allemaal ?!?!?! Leuk gezkypt van t weekend ! Oma en martin erg enthousiast , anderen nat ook ! Veel plezier en rust U maar lekker uit ! Dikke kus en knuffel paps
  2. Corry nota:
    24 februari 2016
    De geweldig mooie foto's ga ik direct nog een keer bekijken. Wat een verschillende indrukken doe jij op: markten, tempels, de tuinderijen maar ook een jong katje, een salamander, honden. Het valt me op, dat er overal bloemen en bloemversieringen zijn, veel groen en touristen alom. En al de maaltijden zien er zo verzorgd uit, om meteen aan te beginnen. Morgenochtend ( het is nu 24 februari ca. 9.00 uur) begint voor mij het Minke journaal en wie weet, wat er dan weer tezien valt! Gelukkig is de regen een paar dagen uit zicht en hebben we zon en des nachts lichte vorst en....Minke.....kunnen we naar dezelfde maan kijken. Veel liefs en bon voyage.
  3. Rianne Nota:
    25 februari 2016
    Oh, ik geloof dat ik alleen al voor het eten naar Vietnam zou willen. Ziet er echt allemaal super lekker uit. En die markt is ook echt gaaf! xxx