Hiking en homestay in de omgeving van Sapa

13 februari 2016 - Sa Pa, Vietnam

Al rond 6u 's ochtends arriveerde de nachtbus in Sapa, waar ik direct aangesproken werd door een engelssprekende local die een homestay van 2dagen/1nacht in haar dorpje aanbood. Omdat ik niet zo goed wist hoe ik me rond Sapa moest navigeren en omdat de local experience me wel interessant leek ben ik met haar meegegaan. Het was zo'n 4 uur lopen (incl een klein stukje te scooter) naar het dorpje van Mu en haar familie, en eenmaal daar kreeg ik lunch en mocht ik de traditionele kleding aanproberen. Daarna heb ik stukje zelf rondgewandeld om de schitterende uitzichten op de bergen met de talloze rijsttrappen te bekijken. Ik zal nog een keer terug moeten komen, want pas in de zomer groeit er rijst en zijn de mensen op het veld bezig, wat erg mooi schijnt te zijn.

Het avondeten bestond uit een serie van bezoekjes aan andere families, waar steeds een overvloed aan eten en een grote pot zelfgebrouwen rijstwijn op tafel stond. Het eten was erg lekker, maar door mijn vermoeidheid was het wel erg overweldigend om tussen zoveel hardpratende locals te zitten die ik niet verstond. Vroeg naar bed dus!

Bij het opstaan een geluksmomentje: koffie! Na het ontbijt heeft de oudste dochter van Mu, Mai Su, me meegenomen om te hiken langs nabijgelegen dorpjes, een waterval en talloze bamboebosjes. Daarna was het tijd voor lunch, wat genoeg energie bood voor de wandeling terug naar Sapa van 8km. Al het lopen in de bergen was vrij zwaar, maar de uitzichten en de kennismaking met de locals maakte het zeker meer dan waard! :D

Gelukkig is het snel tijd voor een volgend (hopelijk net zo onvergetelijk) avontuur: de nachtbus brengt me nu terug naar Hanoi, vanuit waar ik zondagochtend richting Halong Bay reis voor een 2daagse trip (:

1. Noudnota:
    12 februari 2016
    Klinkt super ! Was vandaag bij niels thuis , waar we t nog over je hebben gehad ! Ook met kees gesproken en koen en max ontmoet ! Lekker stel samen ! Dikke knuffel pa ! Hoe bevalt je uitrusting ? Doei !
  2. Noudnota:
    12 februari 2016
  3. Hendrik-Jan:
    13 februari 2016
    Benieuwd naar foto's van jou in die traditionele kleding. Van wat ik begrijp uit je verhaal is de logistiek redelijk op trekkers ingesteld zonder al helemaal verpest te zijn door massa-toerisme? Levert in elk geval mooie verhalen op!
  4. Hendrik-Jan:
    13 februari 2016
    O, da's trouwens ook grappig, ik keek net naar de kaart van het gebied waar je was en zag in Zuid China de plaats Xishuangbanna staan, hemelsbreed niet veel meer dan van daar naar Hanoi. Was daar een paar jaar geleden. Herinner me nu ook dat daar de Mekong door stroomde. Die kom je vast ook nog wel tegen.
  5. Minke:
    13 februari 2016
    Papa, de uitrusting is fantastisch! 2 dagen lang steile bergpaadjes en slechte wegen bewandelen was nog lang niet genoeg om last van mijn voeten of rug te krijgen (:
    Hendrik-Jan: inderdaad, het is wel vrij toeristisch rond Sapa maar de locals leven nog vrij traditioneel (dus absoluut geen comforts zoals douches, wifi etc!) dus dat is mooi om mee te kunnen maken. En ik zal zeker de Mekong tegenkomen richting Saigon!
  6. Katinka Thomasse:
    13 februari 2016
    Toe maar, vier uur lopen na een nachtbus! Goede rugzak mag ik hopen :-) maar zo te lezen geniet je.
  7. Corry nota:
    13 februari 2016
    Het is fantastisch wat je allemaal hebt gezien en meegemaakt in een week tijd. Dat je zoveel ziet van het inheemse leven daar, is extra leuk. En ik had je wel eens willen zien in vietnamese kleding. Dus wachten op de foto'!! Veel liefs en kus.
  8. Hendrik Megens:
    13 februari 2016
    Hallo Minke. gelezen dat de reis goed verloopt. Op de foto's gezien dat het een mooie natuur is,je moet wel veel lopen en nog al heuvelachtig.geniet er van.groetjes
  9. Corry nota:
    14 februari 2016
    Zondagmorgen en aan de koffie met een broodje. Tijd dus om je even goedendag te zeggen en een fijn weekend (aan een baai?)te wensen. Liefs