Extra dag Hanoi en eerste dag Hue

17 februari 2016 - Hue, Vietnam

Vanwege het late arriveren in Hanoi uit Halong Bay kon ik niet direct door naar Hue, wat opzich niet zo'n ramp was. Nu kon ik nog het Fine Arts Museum en de Temple of Literature bezoeken! Beide waren erg mooi, maar helaas niet zo groot dus ik was er vrij snel doorheen. Het wachten op de nachtbus, die rond 6uur zou vertrekken, was dus lang, en de busrit zelf ook (13uur!), maar het ontmoeten van andere backpackers tijdens het wachten en in de bus zorgt ervoor dat het niet al te saai is (:

Inmiddels ben ik in Hue, waar ik met gemengde gevoelens aankwam. Van wat ik erover had gelezen leek Hue me erg interessant (zeker als je bedenkt wat er in de oorlog allemaal heeft plaatsgevonden), maar veel mensen in Hanoi zeiden me dat er niks te doen was. Eenmaal in het hostel ontmoette ik echter een van de staffleden, een Australiër die al 2 jaar in Hue woont. Hij leidde die dag een zelfgeorganiseerde motorbike tour, waarbij de gelegenheid was niet-touristische plekken rond Hue te verkennen. Ik kon gelukkig bij iemand achterop meerijden (het verkeer is ook hier doodeng), en met een klein groepje hebben we zo'n 6uur rondgereden.

Door allemaal kleine boerendorpjes kwamen we eerst aan bij de arena waar vroeger tijgers tegen olifanten moesten vechten. Deze plek is eigenlijk verboden toegang, omdat de eigenaar van het land er geen mensen in wil hebben, maar onze gids was met hem bevriend dus mochten wij wel een kijkje nemen. Hetzelfde gold voor het nabijgelegen Palace of the Crying Elephants, waar de na de tijgergevechten geofferde en gecremeerde olifanten werden begraven.

Vervolgens reden we naar wat de gids Cemetery Hill noemde, heuvels bezaaid met talloze tombes, en daarna naar de bunkers waar de Vietnamezen zich schuilhielden van de Amerikanen. De heuvel daar zit vol met gaten waar ooit bommen zijn gevallen, en ook de bunkers zitten vol kogelgaten.

De laatste stop in de tour was een geheime, door de gids zelfontdekte plek en ik heb moeten beloven er online niks over te schrijven i.v.m. het weghouden van toeristen, dus daar zal ik iedereen persoonlijk een keer over moeten vertellen!

Na de tour kregen we nog de mogelijkheid tot een Cultural Eating Challenge: 18 dagen oude eend, nog in het ei gekookt. Hierbij breek je het ei op je hoofd, zuig je het vocht uit het ei en pel je de schil eraf. Wat je overhoudt is een hardgekookt ei, alleen zit binnenin een eendenfetus! Als je het ei in een keer in je mond stopt zie je daar niks van, en het smaakt een stuk lekkerder dan het klinkt (: bovendien is het schijnbaar heel gezond!

1. Hendrik-Jan:
    17 februari 2016
    Eh... ok, wel gekookt ei dus, dat scheelt al ;) Grappig overigens hoe je blijkbaar sommige dingen al saai begint te vinden. Zorg dat je niet overprikkelt raakt :D
  2. Hendrik-Jan:
    17 februari 2016
    Ah, en in de buurt van Da Nang - ground-zero in de Vietnam-oorlog?
  3. Nicole:
    17 februari 2016
    Mooie verhalen Minke. Mooi dat je zoveel uit je reis en uit je ontmoetingen haalt. Wat een belevenissen. ...heb je ook nog een dagje rust in gebouwd? ?
  4. Minke:
    18 februari 2016
    Nou Hendrik-Jan, 13 uur in een oncomfortabele donkere bus zitten heeft volgens mij nog nooit iemand interessant gevonden, maar als je met andere mensen een praatje kunt maken is dat wel leuk. De rest is absoluut niet saai hoor, ik kijk mijn ogen uit hier met alle rijke oorlogshistorie (idd in de buurt van Danang)!
  5. Corry nota:
    18 februari 2016
    Lieverd, nou jij beleefd wel heel interessante avonturen. Het geeft ook een beetje de tijd van de Vietnamoorlog weer . Zo'n busreis moet je maar op de koop toenemen , van bijslapen zal wel niet veel komen. Ik volg je reis op de voet,veel liefs