Aankomst in Dalat en Easy Rider tour

27 februari 2016 - Da Lat, Vietnam

Dalat is echt een verademing na Nha Trang, niet alleen omdat het wat koeler is, maar het is ook een stuk rustiger. Bij aankomst in het hostel bleek er maar voor 1 nacht een bed beschikbaar te zijn, dus heb ik een groot deel van de middag besteed opzoek naar iets voor mijn tweede en derde nacht. Gelukkig had ik daarna nog tijd over om naar het Crazy House te gaan, een indrukwekkend gebouw beschreven in de Lonely Planet als 'Gaudi on acid'. Allerlei aparte trappen verbonden er 3 huizen met vreemde kamers met elkaar, en je kon zelfs over een van de daken lopen om het uitzicht over de stad te bewonderen.

Eenmaal terug in het hostel heb ik lange tijd met andere backpackers zitten praten. Er waren die dag namelijk 3 britse reizigers verongelukt bij een waterval vlakbij Dalat, waarvan er twee in ons hostel verbleven. Een aantal van de mensen die ik sprak hebben het zien gebeuren, dus dat was flink schrikken. Gelukkig had ik toch al niet het plan om te gaan canyoningen of iets dergelijks, want dat had ik nu toch niet meer gedurfd. Het gebied is daarnaast ook afgesloten, en de hele stad is ervan overstuur.

Voor de tweede dag had ik gelukkig al iets leuks op de planning staan wat genoeg afleiding zou bieden. Wederom vroeg opstaan, want om half 9 werd ik opgehaald door een Easy Riders gids, die me achterop de motor de omgeving van Dalat zou laten zien. Even buiten de stad stopten we eerst bij Paradise Lake, vanwaar het een korte wandeling de berg op was naar de Truc Lam pagode. Daarna zijn we doorgereden naar Chicken Village, een minority dorpje waar een gigantisch standbeeld van een haan staat. Daar ontmoette ik een local die een tijdje in Brussel had gewoond: ze vertelde dat ze kibbeling erg lekker vond, en dat ze haar ogen uit had gekeken op de Wallen in Amsterdam xD

Na Chicken Village hebben we de paddenstoelenkwekerij en een koffieplantage bezocht, om vervolgens door te gaan naar Elephant Falls. Bij de waterval zijn we naar beneden gewandeld en konden we zelfs achter de waterval komen! Ook heb ik hier een van mijn angsten onder ogen gezien door een gigantische spin te fotograferen (weliswaar van flink afstand, met dank aan optische zoom).

Daarna hebben we kort geluncht en nog een pagode bezocht, waarna we naar de zijdefabriek zijn gereden om het proces van zijderups tot zijden sjaal te bekijken. Hier kon je ook de pop van de zijderups proeven, die uit het proces overblijft en gegeten wordt. Wederom een aparte maar lekkere snack!

Bij onze laatste Stop had ik de mogelijkheid om wezelkoffie te proeven. Dit is koffie die gemaakt wordt van door wezels uitgepoepte koffiebonen, wat vies klinkt maar heerlijk smaakt. Ook kon ik er zien hoe ze rijstvodka en slangenwijn maken. Na de tour was mijn gids zo vriendelijk me naar de Flower Gardens te brengen, wat een soort kleine Keukenhof is (maar zonder tulpen en gelukkig minder druk).

Na de tour ben ik van hostel verwisseld, wat uiteindelijk niet zo erg blijkt, want de eigenaren hier zijn ontzettend vriendelijk. Er was de mogelijkheid om met het family dinner mee te eten, wat heel gezellig was, en we werden allemaal voorgesteld aan hun 2-jaar oude dochtertje dat al Engels leert! Ook heb ik vanuit dit hostel een dagtocht naar Lang Bian Mountain kunnen boeken, dus morgen ga ik lekker hiken in de bergen (:

1. Hendrik-Jan:
    27 februari 2016
    Heftig verhaal. Maar canyoning is overal gevaarlijk, ook in Europa. Oppassen kan geen kwaad natuurlijk.
    Prachtige foto's! En interessant om te zien dat je je culinaire avonturen ook weer tot een hoger plan hebt weten te trekken ;).
  2. Katinka Thomasse:
    27 februari 2016
    Canyoning kan inderdaad gevaarlijk zijn maar meestal gaat het onder begeleiding van een gids wel goed omdat die weten waar het gevaarlijk is. Waren ze er alleen op uit gegaan of weten ze nog niet precies wat er gebeurd is?
    Wat is dat crazy house crazy, echt bizar, woont er ook iemand of is het alleen een kunstproject?
    Leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken: dapper hoor met zulke spinnen op de loer!!
  3. Corry nota:
    27 februari 2016
    Avontuur op avontuur! Zo'n afwisseling. Het is allemaal geweldig wat je ons voorschotelt en zo geniet ik mee. (Alleen niet van de spin) ik wens je een mooie voortzetting van je reis, liefs
  4. Minke:
    27 februari 2016
    @Katinka, de groep was onder begeleiding van een onofficiele gids. Ze waren niet goed geinformeerd over wat ze moesten doen na een natuurlijke glijbaan en zijn door de sterke stroming de waterval ingesleurd.
    Het crazy house is inderdaad een kunstproject, in 2020 moet het af zijn!
  5. Marita Nota:
    27 februari 2016
    spannend en leuk allemaal.
    wel heel erg dat die mensen zijn verongelukt.
    stoer op de motor!!

xxx
  6. Dicky Boele:
    27 februari 2016
    Wat een prachtige belevenissen Minke! Geniet er maar van!
  7. Hendrik Megens:
    27 februari 2016
    Wat een spannend en mooi reis verslag,en een mooie serie foto's.
    Ik geniet er ontzettend van,en aan de foto's waar jij op staat te zien geniet jij ook heel erg van je reis.Minke groetjes en een dikke knuffel opa.
  8. Rianne Nota:
    27 februari 2016
    Ik kan me voorstellen dat zo'n ongeluk hard aankomt, al weet je van te voren dat het gevaarlijk is. Maar verder is het weer een super gaaf verhaal met schitterende foto's. Heerlijk dat je zo geniet. Xxx
  9. Corry nota:
    1 maart 2016
    Minke die prachtige klaprozen ! Het lijkt wel of ze besneeuwd zijn. Je bent een geluksvogel om dit allemaal te kunnen zien en ik vind het dapper, dat al dat "local food" eet en achter op de motor klimt. Morgen kijk ik weer met plezier naar nieuwe avonturen.